Beteendeskolan del 1: Vill du ha förbättrade resultat – lär dig mer om beteende
Vision, mindset, attityd, värdegrund och så vidare diskuteras det mycket om ute i bolag och organisationer. Man vill få medarbetare att gå åt samma håll och få dem engagerade i de mål som organisationerna sätter upp. Mycket tid och resurser läggs på hur man ska vara och hur man ska förhålla sig till sina uppgifter.
Men inget av detta innebär ett ändrat eller förbättrat resultat i sig. Inte om man inte börjar bete sig på ett sätt som bidrar till målet. En person som har insikten att motion är bra och som bär på en vision om att springa maraton kommer inte nå sitt mål utan att faktiskt gå ut och springa, det vill säga börja bete sig som en löpare.
Det är bara ett ändrat beteende som ger faktisk förändring. Om man upprepar samma beteende och förväntar sig ett annat resultat så är man inte realistisk. Men man är i gott sällskap. Jag har många gånger hört människor berätta att de till exempel gjort sin affärsplanering på exakt samma sätt som föregående år, trots att resultatet inte blev som man tänkt.
Om man vill ha ett bättre resultat kommande år än man fick förra året så gör man klokt i att se på vilka beteenden som har mest påverkan på resultatet och öka frekvensen av dessa. Först när man lyckas förstärka beteenden som direkt påverkar resultatet, har man en realistisk chans att nå ända fram.
Risken med att inte jobba medvetet med beteendefokus
Om man inte vet hur man arbetar med beteenden så finns en risk att man omedvetet förstärker beteenden som motverkar ett bättre resultat. Eller ännu värre – att man omedvetet råkar bestraffa beteenden som skulle bidragit till ett bättre resultat.
Gå till nästa lektion i Beteendeskolan…